Kiropraktikk

Smerte i rygg, nakke og hodepine er de vanligste plagene som mange oppsøker kiropraktor med. Men mange har også utbytte av behandlinger for plager i andre deler av kroppen, som for eksempel skuldre og hofter.

Kiropraktikk omfatter diagnostikk, behandling og forbygging av plager i nerve- muskel- og skjelettsystemet. Målet med behandlingen er å gjenopprette normal funksjon i bevegelsesapparatet og nervesystem.

Kiropraktorer er primærkontakter på lik linje med leger og tannleger. Kiropraktorer kan henvise til røntgen/CT/MR/ultralyd, legespesialist og fysioterapeut.

Sykemelding inntil 12 uke kan gis ved behov. Kiropraktorer har autorisasjon som gjør at deler av behandlingshonoraret er dekket (HELFO). Du kan oppsøke en kiropraktor direkte uten henvisning.

Undersøkelse hos kiropraktor

Ut fra din beskrivelse av dine plager vil du bli undersøkt med relevante ortopediske tester og nevrologiske tester. Vi vurderer om det er behov for radiologiske undersøkelser før behandling. Ved mistanke om organisk sykdom vil vi henvise til videre undersøkelser hos lege.

Hvorfor manipulasjon?

Hodepine, og smerte i muskler og ledd er plager som kiropraktoren vanligvis kan hjelpe deg med. Manipulasjon eller kiropraktisk korrigering av ledd i ryggsøylen er et av våre hovedverktøy for å bedre funksjonen og redusere smerte relatert til rygg, nakke eller bekken.  Ved feilfunksjon i ryggsøylen får du nedsatt bevegelse og smerter fra det aktuelle leddet, og da kan kiropraktisk korrigering være god behandling.

Kiropraktikk som helseprofesjon

Kiropraktikk har utviklet seg til en kunnskapsbasert helseprofesjon. For oss i Norden har etableringen kiropraktorutdanningen ved Universitet i Odense vært en viktig faglig pådriver.

Det som særpreger kiropraktorutdanningen er vårt fokus på undersøkelse og behandling av muskel og skjelettlidelser. En kiropraktor har i dag 5 års utdannelse på universitetsnivå. Deretter kreves tolv måneder godkjent turnustjeneste før
man er offentlig godkjent.

page-kiro

RING